UPDATE command denied to user 'nflzosnsstrona'@'10.14.20.141' for table 'nfl24_settings' NFL 24 - Twoje centrum informacji o lidze NFL i Futbolu Amerykańskim - Słownik pojęć
Nazwa użytkownika
Hasło

Zapamiętać?
Zapomniane Hasło?
Szukaj:


  Słownik pojęć

Słownik Pojęć



Audible - zmiana zagrywki dokonywana przez rozgrywającego lub dowodzącego formacją defensywną. Zmiana zagrywki następuje, gdy gracze stoją przy linii wznowienia (Line of scrimmage). Do modyfikacji zagrywki dochodzi, jeśli QB uzna, że ustalona wcześniej zagrywka nie zakończy się powodzeniem (ze względu na dobrze ustawioną formację obrony) lub gdy zawodnicy formacji defensywnej zorientują się, iż w aktualnym ustawieniu nie będą w stanie zatrzymać graczy ofensywnych przeciwnika.

Down, próba – Każdy zespół ma cztery próby do przejścia odległości liczącej 10 jardów. Gdy drużyna przejdzie 10 jardów lub więcej, to automatycznie zdobywa pierwszą próbę. Zazwyczaj zespoły futbolu kopią na bramkę przeciwnika (Field Goal) lub oddają piłkę przeciwnikowi (Punt) jeśli w trzech próbach nie uda się zdobycie dziesięciu jardów. W przypadku nieudanej próby zdobycia dziesięciu jardów za czwartym podejściem, zespół przeciwny zaczyna swoją akcję ofensywną w miejscu, w którym formacja ofensywna przeciwnika została zatrzymana. Przykład: Drużyna X zostaje zatrzymana na 20 jardzie od własnego pola punktowego; z tego miejsca zacznie ofensywa zespołu Y.

End lines – linie końcowe mieszczące się na krańcach pola punktowego.

End zone – prostokąt o wymiarach 10 jardów na 53 jardy, w którym zdobywa się przyłożenie (Touchdown). End zone jest otoczone liniami bocznymi, końcowymi i punktowymi.

Extra point, point after touchdown (PAT) – podwyższenie za jeden punkt następujące po zdobyciu TD. Punkt dodatkowy, to kopnięcie piłki z pola w bramkę mieszczącą się na końcu End zone.

Fair catch – sygnalizacja (machanie ręką) rezygnacji z akcji biegowej po złapaniu piłki przez zawodnika. Gracz, który decyduje się na fair catch, jest nietykalny. Do tego typu sytuacji może dojść po puncie lub kickoffie.

Field goal – kopnięcie z pola na bramkę przeciwnika, dające drużynie 3 pkt.

Forward pass – podanie do przodu wykonywane przez gracza formacji ofensywnej, do partnera z zespołu. Podanie może zostać wykonana, tylko za Line of scrimmage (linią wznowienia).

Fumble – wypuszczenie piłki przez zawodnika będącego w jej posiadaniu. Do Fumble dochodzi najczęściej, gdy gracz formacji defensywnej uderza lub wytrąca z równowagi przeciwnika będącego w posiadaniu piłki. Piłka po Fumble nadal znajduje się w grze.

Goal Line – linia oddzielająca pole gry od pola punktowego (End Zone).

Hash Marks – małe linie znajdujące się w środkowym fragmencie boiska. Hash marks wskazują pojedyncze jardy oraz odległość od Yard Lines.

Huddle – ustalenie zagrywki tuż przed zagraniem, poprzez ustawienie się w kręgu wszystkich zawodników. Quarterback podaje drużynie zagrywkę, jaka będzie grana w następnej akcji.

Incomplete pass – nieudane podanie rozgrywającego do partnera z drużyny, gdy piłka dotknie ziemi, zanim którykolwiek gracz zdoła ją opanować.

Interception – przechwycenie podania wykonywanego prze zawodnika formacji ofensywnej, przez gracza formacji defensywnej.

Lateral pass - podanie w bok nie zyskujące ani jednego jarda przy złapaniu piłki. Gracz, który opanuje futbolówkę może biec z nią dalej. Lateral pass może zostać wykonane w jednej akcji niezliczoną ilość razy.

Line of scrimmage - linia wznowienia, na której ustawiają się zawodnicy przed rozpoczęciem akcji.

Punt - odkopnięcie piłki w stronę pola punktowego drużyny przeciwnej przez specjalnego kopacza (puntera). Do tego typu zagrania może dojść podczas czwartej próby.

Sack - powalenie na ziemie będącego w posiadaniu piłki quarterbacka, przed line of scrimmage.

Snap - tym zagraniem center formacji ofensywnej wznawia grę, podając futbolówkę pomiędzy swoimi nogami do rozgrywającego.

Tackle - uniemożliwienie graczowi z piłką biegu poprzez uderzenie, wypchnięcie po za boisko, bądź powalenie na ziemię.

Touchback - tzw. piłka martwa. Do tej sytuacji dochodzi, gdy piłka podczas wykopu i punta przekroczy End Zone rywali. Do takiej samej sytuacji dochodzi, gdy formacja ofensywna przechwyci piłkę (interception) we własnym polu punktowym lub przejmie piłkę po fumble. Po touchbacku akcja rozpoczyna się z odległości dwudziestu jardów od własnego pola punktowego.

Touchdown - zdobycie sześciu punktów za wbiegnięcie z futbolówką lub złapanie piłki w End Zone. Po przyłożeniu można wykonać podwyższenie za 1 pkt (Extra point) lub za 2 pkt (two - point conversion).

Turnover - strata piłki wynikająca z nieudanego wykonania czwartej próby, fumble lub interception.

Two - point conversion - Próba podwyższenia po touchdownie za 2 pkt. Drużyna decydująca się na to zagranie, ustawia się w odległości 2 jardów od End Zone rywali.

Yard lines - poziome, równoległe i ciągłe linie znajdujące się co 5 jardów.

Kopiowanie jakichkolwiek tekstów lub materiałów ze strony bez zgody administratorów jest zabronione
UPDATE command denied to user 'nflzosnsstrona'@'10.14.20.141' for table 'nfl24_settings'UPDATE command denied to user 'nflzosnsstrona'@'10.14.20.141' for table 'nfl24_settings'