UPDATE command denied to user 'nflzosnsstrona'@'10.14.20.7' for table 'nfl24_settings' NFL 24 - Twoje centrum informacji o lidze NFL i Futbolu Ameryka�skim No Huddle: Nasze polskie Super Bowle
Dodane przez Wojciech Augusiewicz dnia Luty 08 2013 20:05:02
Miniona niedziela by�a dla ka�dego fana futbolu ameryka�skiego wyj�tkowa. W Nowym Orleanie by� przecie� rozgrywany fina� najwa�niejszych rozgrywek futbolowych na �wiecie – Super Bowl. Nie ma na �wiecie drugiego tak medialnego i wa�nego dla tak szerokich mas wydarzenia, nie tylko sportowego. Ale zaledwie dzie� wcze�niej odby� si� kolejny ju� mecz z gatunku naszych, polskich, Super Bowli, a przynajmniej futbolowe wydarzenie w kraju z zachowaniem odpowiednich proporcji. Bo na pewno nie ma w�tpliwo�ci, �e takie wydarzenia jak SuperFina�, Euro-American Challenge, czy wspomniana wy�ej SuperArena w �odzi zyskuj� coraz powa�niejsz� rang� i to nie tylko w �wiecie polskiego futbolu, ale sportu w og�le.


Nieca�e siedem tysi�cy os�b zgromadzonych w Atlas Arenie (pojemno�� 13 tysi�cy) to nie jest mo�e szczyt marze� organizator�w, ale na pewno kolejny wa�ny, o ile nie milowy krok, w rozwoju futbolu ameryka�skiego w Polsce. Przecie� od dopiero dw�ch-trzech lat proces profesjonalizacji tej dyscypliny przebiega w pe�nym tego s�owa znaczeniu, a mecze ligowe nabieraj� blasku, nie tylko dzi�ki podniesieniu poziomu gry (przybywaj� przecie� coraz lepsi zawodnicy z zagranicy, szczeg�lnie USA, kt�rzy mog� doskonale uczy� naszych krajowych graczy), ale tak�e ca�ej oprawy oko�o meczowej. Ro�nie r�wnie� frekwencja i zainteresowanie, zar�wno kibic�w, jak i medi�w, co w przypadku tych drugich jest szczeg�lnie wa�ne, bo przecie� lepiej do potencjalnych nast�pnych fan�w tego sportu nie da si� dostrzec, ni� w�a�nie dzi�ki kreowaniu go w mediach.


Jednak ani mecze ligowe, ani nawet wzrost zainteresowania medi�w nie wystarcz�, by ten sport odpowiednio w naszym kraju wypromowa�. Dopiero w�a�nie takie wydarzenia, jak wspomniane wy�ej mecze, sprawiaj�, �e fascynacja futbolem zaczyna zdecydowanie wzrasta�. Te kilka, czy nawet kilkana�cie tysi�cy mecz�w obecnych dot�d na odpowiednio ka�dym kolejnym z powy�szych mecz�w wyniesie z niego nie tylko podstawow� wiedz� o zasadach sportu, ale tak�e jakie� pami�tki i wspomnienia, a by� mo�e tak�e pewne zainteresowanie. Je�li chocia� co drugi, czy nawet co trzeci z nich spojrzy potem i poszuka dodatkowych informacji o tej dyscyplinie, a potem wybierze si� na spotkanie ligowe u siebie w mie�cie – to ju� b�dzie to wielki sukces marketingowy ka�dego z takich wydarze�.


Amerykanie doskonale wiedz� przecie� co robi�. Nie ma na �wiecie drugich takich specjalist�w od marketingu, z takimi zdolno�ciami perswazyjnymi. Co prawda u nich futbol posiada ju� tak mocn� pozycje, �e na mecze b�d� przychodzi� komplety widowni, a SuperBowl obejrzy ogromna liczba os�b. Czy gdyby jednak spotkanie o Vince Lombardi Trophy by�o rozgrywane w atmosferze zwyk�ego meczu futbolowego, doczeka�oby si� a� takiej widowni, a sam sport bi� by popularno�ci� baseball, a o dwie d�ugo�ci wyprzedza� du�o mniej popularne od tych dw�ch koszyk�wk� i hokej? Prawdopodobnie nie. Ludzie, kibice lubi� by� do sportu, szczeg�lnie w jego pocz�tkowych fazach, zach�cani w spos�b tak�e pozasportowy. W Stanach, po ponad 50 latach rozgrywania meczu o Super Bowl w takiej formule, jak� widzimy obecnie, zamieni� si� on w wielkie wydarzenie, kt�re swoimi efektami ogarnia ca�y kontynent i wtarga do pozosta�ych zak�tk�w na �wiecie.


W Polsce futbolowi ameryka�skiemu daleko jest do rangi, jak� posiada za oceanem. Oczywi�cie, potrzeba jeszcze wiele pracy i wiele czasu, aby, i o ile, ta dyscyplina sportu zyska chocia� jak�� cz�� widowni, obecnie sk�aniaj�cej si� do innych sport�w, jak pi�ka no�na, tenis, siatk�wka czy koszyk�wka. Ale id�c przyk�adem ameryka�skim kluczem b�dzie w�a�nie organizowanie takich spotka�, na po�y pokazowych, na po�y powa�nych spotka� na wysokim poziomie. SuperFina� raz do roku to oczywi�cie fenomenalny pomys�, a umieszczenie meczu na Stadionie Narodowym okaza�o si� absolutnym strza�em w dziesi�tk�. Jednak wydaje mi si�, �e jeden taki mecz do roku to zdecydowanie za ma�o. St�d Euro-American Challenge i SuperArena to kolejne trafne ruchy ze strony Polskiego Zwi�zku Futbolu Ameryka�skiego. Dobrze te�, �e meczom tym towarzyszy obowi�zkowy piknik dla fan�w i potencjalnych fan�w tej dyscypliny, dzi�ki czemu nie tylko lepiej j� poznaj�, ale tak�e mo�e do niej si� zach�c�.
Niestety, w�a�nie tutaj le�y najwi�kszy problem futbolu ameryka�skiego w Polsce. Zasady nie s� bowiem powszechnie znane i raczej ma�o kto orientuje si� w nich, nawet w stopniu podstawowym, w naszym kraju. Na pierwszy rzut oka wydaj� si� one za� dosy� skomplikowane, a na pewno trudniejsze w przyswojeniu ni� pi�ki no�nej czy siatk�wki. Dlatego tym wi�kszy nacisk trzeba k�a�� na wyja�nianie przepis�w gry, bo nawet najbardziej efektowny sport po pewnym czasie mo�e znu�y�, je�li nie wiemy, o co tak naprawd� w nim chodzi. A b�d�c szczerym – je�eli chcesz zrozumie� podstawy futbolu, ogl�daj�c sw�j pierwszy mecz w �yciu (a przecie� do takich os�b s� przede wszystkim adresowane opisywane tu wydarzenia futbolowe w Polsce) potrzebujesz chocia� �ladowej pomocy drugiej osoby, orientuj�cej si� w tym wszystkim lepiej. Dlatego te� przy okazji promocji w mediach, powinna pojawi� si� wi�ksza liczba spot�w wyja�niaj�cych ca�� filozofi� tego sportu, a w czasie spotkania wi�cej miejsce powinni komentatorzy po�wi�ca� w�a�nie t�umaczeniu zasad – w spos�b dok�adniejszy. Na marginesie mam wra�enie, �e w czasie mecz�w ligowych pope�niany jest w�a�nie ten podstawowy b��d – komentator skupia si� (o ile takowy w og�le jest) cz�sto na przedstawianiu suchych fakt�w, zamiast przytacza� dok�adniejsze przepisy gry. Oczywi�cie nie zawsze i nie wsz�dzie, ale p�ki co trzeba przede wszystkim na to k�a�� najwi�kszy nacisk.



Wracaj�c jednak do g��wnego w�tku, czyli „naszych polskich superbowli” – to w�a�nie one decyduj� o zainteresowaniu medi�w t� dyscyplin� w og�le. Owszem, pojawiaj� si�, i to coraz cz�ciej, transmisje z niekt�rych spotka� ligowych, ale w Internecie, a programy o futbolu w telewizji pojawiaj� si� naprawd� od wielkiego dzwonu. Tymczasem zar�wno przy okazji SuperFina�u, SuperAreny czy EAC media w kraju zacz�y zauwa�a�, �e co� w tym kierunku zaczyna si� dzia� i powstaje kolejna, coraz bardziej profesjonalna dyscyplina w tym kraju. Pojawiaj� si� programy, transmisje telewizyjne, wywiady, artyku�y w prasie i na portalach. Tworzenie takiego ruchu i „zamieszania” wok� tego sportu jest w�a�nie tym, czego akurat teraz mu potrzeba.


Zreszt�, sp�jrzmy na to z punktu zwyk�ego kibica, kt�ry nie ma nawet poj�cia co to jest futbol ameryka�ski i jedynie s�ysza�, �e by� mo�e istnieje nawet w Polsce liga. Gdy w poprzednich latach fina�y naszych rozgrywek mia�y miejsce na, b�d� co b�d�, podrz�dnych boiskach, nie wywo�ywa�o to zapewne powa�nych wra�e� na takich osobach. Gdy jednak jedna, czy druga z nich nie tylko zaczyna dowiadywa� si� na d�ugo przed meczem o podstawowych zasadach gry, a potem widzi mecz na Stadionie Narodowym , czy Atlas Arenie i to w wykonaniu dw�ch najlepszych polskich dru�yn, a nawet reprezentacji Polski, widzi profesjonalizm i zaczyna, by� mo�e pod�wiadomie, traktowa� t� dyscyplin� du�o powa�niej, ani�eli jako zwyk�e amatorskie grywanie sobie w wolnym czasie grupki ch�opak�w. Mecz na takich stadionach i w takich okoliczno�ciach zobowi�zuje, ale i powoduje samo postrzeganie dyscypliny jako du�o bardziej profesjonalnej, a co za tym idzie – wartej zainteresowania.


Oczywi�cie, �eby nie by�o w�tpliwo�ci – nie mam pretensji do miejsc rozgrywania poprzednich spotka� w ramach SuperFina�u, czy te� braku spotka� takiej rangi w poprzednich latach. Wr�cz przeciwnie – to w�a�nie wcze�niejsze dzia�ania utorowa�y polskiemu futbolowi drog� na najlepsze i najwi�ksze sportowe areny w kraju – czy to na Narodowy czy Atlas Aren�. Brawa nale�� si� za to za idealne wykorzystanie momentu do jeszcze wi�kszego wypromowania tego sportu.


Jaki kraj, taki Super Bowl. Ameryka�ski Super Bowl notuje ogl�dalno�� w wysoko�ci 110 milion�w os�b rok w rok, a bilety na stadion s� wyprzedane na d�ugo przed pierwszym gwizdkiem. Nasze polskie Super Bowle gromadz� widownie od 7 do 20 tysi�cy os�b na stadionie, a w og�lnym rozrachunku zapewne oko�o 50 tysi�cy widz�w. Bior�c jednak pod uwag� fakt istnienia jakichkolwiek rozgrywek w Polsce od zaledwie 7 lat, to i tak mamy do czynienia z milowymi krokami w kierunku wielkiego rozwoju. Nie tylko mamy sw�j SuperFina� na Stadionie Narodowym, ale i reprezentacj� kraju. Pomijaj�c fakty sportowe, ka�dy taki mecz jest wielk� promocj� dla tego sportu – wi�c oby wi�cej, przy ka�dej mo�liwej okoliczno�ci.

Wojciech Augusiewicz

1. SuperFina� VIII na Stadionie Narodowym w Warszawie by� najwi�kszym wydarzeniem w historii futbolu ameryka�skiego w Polsce / nfl24.pl
2. Natomiast SuperArena w �odzi kolejnym milowym krokiem w rozwoju tej dyscypliny /halolodz.pl